4. mai 2012

Livet i tomme kystbygder

 

Her om dagen digitaliserte jeg foto fra 1970-tallet. Foto fra den tida jeg var lykkelig eier av et Olympus OM10. Blant bildene kom jeg over noen foto fra Nyksund som i 1978 var et fraflyttet fiskevær i Øksnes kommune i Vesterålen.

I ei plastlomme fant jeg noen betraktninger fra den vårdagen i 1978 jeg gikk omkring der ute og fikk Nyksund inn på meg. Kanskje et av mine første stuntpoetiske sprell?


Liv i tomme kystbygder (1978)

 
Det er stille i tomme kystbygder
på seine høstdager i september
er det bare vinden som sier noe,
 der den kranglevoren stryker langs 
husvegger som flasser maling
og gamle oljefat som gråter rust
på mosegrodde kaiplanker

 Ingen ser deg i slike bygder,
unntatt kråkebolleskallene på kaia
som iakttar deg fra hull uten pupiller,
 og livet ligger kun i ditt eget blikk
som møter deg i restene av et vindu
vinterstormene tok med seg
etter at menneskene hadde reist

 Men slike kystbygder er ikke døde,
de har bare preservert livet i
fordypningene etter fottrinn i trappene,
noen gulnede aviser på et bord,
et par morkne sjøstøvler ved ei dør
og en rusten morakniv i en sløyebenk,
som forteller at vi engang var her

 En dag må vi kanskje tilbake?
En dag må vi kanskje reise tilbake i tid
for å reise framover i våre egne liv,
 når byenes palass av økonomisk galskap
forvitrer, og forteller oss at ikke vi,
men naturen 
setter grensene for liv


Det hører med til historia menneskene er tilbake i Nyksund i dag, men kanskje av andre grunner?


"Livet i tomme kystbygder", foto og stuntpoesi, Jan R. Iversen, 1978 (Kunne ikke la være å stramme stuntpoeten litt opp, så her er det både 1978 og 2012 som må krediteres :))

Ingen kommentarer: