5. sep. 2012

Romantikernes trussel


Man kan oppleve så mangt en sein nattetime der fantasien tar sine egne veier :)

Ei natt jeg stod og malte, dukket Peder Balke, Eugène Delacroix og Joseph Turner opp. Med blikk som oste av avgrunnsdyp skepsis, stirret de på maleriet på staffeliet. Jeg skjønte godt hvor det bar hen, og prøvde å komme dem i forkjøpet. 

  • "Greit at dere kommer på besøk, men hvis Tidemand og Gude også dukker opp her, kan dere dra tilbake dit dere kom fra". 
  • "Uvitende penselsvinger!" Joseph Turners blikk var så skarpt at det føltes som om det sopte skjeggstubbene av kinnene mine. "Tror du virkelig vi omgås folk som Tidemand og Gude? Malerkunst er kontroll over lyset! Ikke søtladen nasjonalisme! Vi maler og hyller lyset! Ikke folk som er sìe i lortfallet."
  • "Jeg maler ikke sæggere", sa jeg forsiktig. 
  • "Sæggere? . . . . Kutt ut", sa Balke. "Her er oppgaven - du skal male noe i romantisk stil der det dramatiske lyset skal gripe folk om hjertet!"
  • "Og motivet skal hentes fra naturen! Ikke noe innendørs atelier- og barokk-onani ala Rembrandt, Caravaggio, Hals eller Velázquez". Turner vred på munnen i avsky. 
  • "Nei", sa Delacroix. "Vi lever tross alt tidlig på det moderne 1800-tallet."
  • "Levde", sa jeg i et visst håp om å få et psykologisk og kronologisk overtak, men da Turner begynte å slå en malerstokk taktfast mot håndflata, pilte jeg unna med halen mellom beina. "Greit. Jeg tar utgangspunkt i en nordnorsk kyst, en småbåt i storm, og et skarpt og flakkende måneskinn? Kanskje noe i samme dur som Karl Erik Harr
  • "Harr? Nordnorsk nasjonalromantikk?", sa Balke og hev etter lufta. "Nei og atter nei! - Mer lys og mer dramtikk! Mye mer lys og dramatikk enn Harr!"
  • Jeg løftet armene som tegn på overgivelse. "Greit, greit. . . . og hvis jeg ikke klarer det?"
  • "Da kommer vi tilbake og svir hull i de jævla smøreriene dine med et digert brennglass og sola! Lysets Gud", hveste Turner og spyttet på gulvet. De ga meg et mørkt blikk før de slo kappene om seg og forsvant inn i veggen igjen.

Fantasifostere eller ikke. Mot slike trusler blir selv den mest prinisppfaste maler myk som lutefisk. Håper de aksepterer dette maleriet . . . . :)


"Romantikernes trussel", 2012, Jan R. Iversen, olje på lerret, 41 x 33 cm ©.

........

Ingen kommentarer: