26. mars 2013

Lengsel mens tida går


Tre ting var med på å forme dette maleriet. Det første var et flott foto av Marte Hotvedt i avisa "Nordlys" 23. mars i år. Fotoet viste skuespiller Marius Lien og artisten Aggie Peterson (Aggie Frost) på en måte som oste av uforløst dramatikk. 
Etter å ha studert stemninga i bildet og falt i staver over Petersons positur, skjønnhet og intense blikk, kom jeg til å tenke på andre ting som også bar preg av uforløst dramatikk.
Pussig nok stoppet tankene mine med noe så rart som det uforløste i lys og skygger mot en slitt fasade på en bygård i Leipzig. En gård som av en merkelig grunn fascinerte meg da jeg besøkte Leipzig i 2010, og som siden da har ligget i arkivet mitt over mulige motiv. Dermed ble den det andre som var med på å forme maleriet. 
Den tredje tingen som påvirket er noe så kjedelig som akrylmaling. Som lidenskapelig oljemaler var det ikke med entusiasme at jeg omsider bestemte meg for å prøve akrylmaling. Denne moderne fargegrauten som forbilder som Brügel, Rembrandt, Turner og Munch ikke kjente til, og som derfor er åndsforlatt og historieløs, hadde jeg foraktelig tenkt :) 

Men akrylmalinga tok velfortjent hevn. Ettersom den tørker raskt på paletten, tvang den meg til å male i raskt tempo og i relativt tykke, uvørne strøk. Jeg måtte med andre ord legge om min egen tankegang og teknikk om hvordan et bilde kan males. Resultatet taler for seg selv på godt og vondt.

Nå har jeg et annet forhold til akrylmaling. Vi er ikke akkurat bestevenner, men nå kjenner jeg den bedre og innser også at den absolutt har sin styrke.

Maleriet fikk tittelen "Lengsel mens tida går". En følelse som de fleste av oss nok kjenner godt til, men du skal ikke nødvendigvis tro at det er lengsel som skikkelsen på maleriet sitter inne med. Det kan like gjerne gjelde personen som betrakter maleriet . . . .

Ellers har jeg lagt inn flere symbolske hentydninger i maleriet, og igjen sitter jeg og lurer på om det er noen som oppdager dem.  


"Lengsel mens tida går", 2013, Jan R. Iversen, akryl på plate, 40 x 50 cm ©



Ingen kommentarer: