1. feb. 2014

Kvinner


Opprinnelig hadde jeg tenkt å si noe om hensikten med dette maleriet. Men jeg har ombestemt meg. Det ble for komplisert og ville kreve altfor mye plass. Dessuten er det ikke så viktig hva jeg selv legger i maleriet. Det viktigste er hva du og andre som ser det, legger i det. Hvilke fortolkninger dere gjør og hvilke følelser det vekker. Det er tross alt det viktigste med all kreativ penselsvinging; og også det viktigste med det som mange omtaler som kunst. 

Så noen ord om maleriet. For det første malte jeg det ut fra to ulike tradisjoner: ekspresjonismen (jfr. de røffe penselstrøkene og fargene som mennene er malt med) og "barokk-tradisjonen" (jfr. de mer sammenhengende penselstrøkene og fargene som kvinnene er gjengitt med). At det er malt i to ulike tradisjoner, kan være nyttig å merke seg for de som ønsker å fortolke dette maleriet. 

En annen ting som kan være verdt å nevne, er at selv om maleriet forsøker å forene to ulike tradisjoner, er det gjennomsyret av chiaroscuro-teknikken som Caravaggio og Leonardo utviklet. Det er m.a.o. noe som forener begge tradisjoner eller begge kjønn . . . . om man vil trekke den konklusjonen?

For det tredje bygger maleriets komposisjon eller struktur på et pentagram, en femtakket stjerne som er et gammelt symbol og som har svært mange fortolkninger. Bl.a. regnes pentagrammet som et uttrykk for det matematisk perfekte fordi linjene i det skjærer hverandre i det "gylne snitt". Kanskje viser maleriet at det perfekte noen ganger kan bli slått ut av balanse? . . . . . For deretter å bli gjenopprettet igjen?. . . . . Kanskje må det bare gjenopprette seg selv igjen, ettersom balanse eller homeostase er nettopp det som preger alt biologisk liv? . . . Og er selve forutsetningen for et harmonisk liv? 

Og for det fjerde og siste. Opprinnelig startet jeg ut med en ide fra norønn mytologi der valkyriene fra Valhall hentet helter som hadde falt i kamp i Midgard. Under maleprosessen kom imidlertid andre ideer som fortrengte norrøn mytologi og erstattet den med vår egen tid. Dermed kom også tittelen på maleriet: "Kvinner" . . . . . og dermed har jeg indirekte også fortalt en god del om hva som var min hensikt eller budskap med maleriet.  

Men tenk ikke mer på det. Din egen fortolkning av maleriet er uansett den viktigste og den rette for deg. 


"Kvinner", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 41 x 61 cm, 2014 ©




Ingen kommentarer: