14. mars 2014

Lykketyvene

"Kontroll", pennetegning, Jan R.I, 1976
Tida er inne for å legge ut ei ny novelle. "Lykketyvene" ble skrevet en gang på 1980-tallet og ble første gang publisert i kulturtidsskriftet "Nordnorsk Magasin". 

Novella tar utgangspunkt i etterkrigstidas Norge og utspiller seg på 1960-tallet. Et tiår der jeg som guttunge for første gang fikk høre om Norske myndigheters usynliggjøring og historieforfalskning av innsatsen som bl.a. Finnmarks-partisanene, Alta-bataljonen, krigsseilerne og venstre-radikale stod bak under 2. verdenskrig (1940 - 1945).

Siden den gangen har min tillit til ulike regjeringers offisielle syn på både historiske og dagsaktuelle hendelser - såvel i Norge som i utlandet - vært minimal, og helt uavhengig av regjeringenes politiske farge. "Å tenke sjøl" er alltid beste medisin. 

Det var nok den erkjennelsen som motiverte meg til å skrive "Lykketyvene". Og for ordens skyld, novella er ikke et fragment av en sjølbiografi. Altså er ikke jeg-personen i novella meg, men oppdiktet, selv om jeg nok deler noen av hans opplevelser. 



Ingen kommentarer: