17. apr. 2014

Bokser og piler


Et menneske i en boks? . . . . . I ferd med å bli gjennomsiktig. Vi kan ane boksens bunn gjennom deler av kroppen hans . . . . Kanskje med unntak av leggene og føttene? . . . . . Kanskje er det fortsatt så mye kraft i dem at han kan krype ut av boksen? . . . . Eller kanskje blir han bare sittende der, helt til all motivasjon og energi har rent ut av han? Helt til han går i oppløsning og blir borte?

Da jeg malte dette hadde jeg et helt konkret budskap jeg ville få ned på lerretet. Etter hvert som arbeidet skred framover, innså jeg (som vanlig) at mitt budskap bare var et av mange andre budskap som kunne leses ut av dette motivet. Jeg ble enda mer overbevist om det, da jeg viste maleriet til noen venner. Her er deres fortolkninger:

  • Et avkledd menneske . . . Han har nok ikke ønsket å komme i en slik ubehagelig situasjon  . . Han er blitt tvunget? . . Jo, jeg tolker det som en form for strukturell vold. Et menneske som utsettes for et press som gjør at det ikke får brukt sine evner . .
  • Det heter "Bokser og piler" . . . Bokser? Kan jo være skap. . . kanskje et ekteskap? Stakkars jævel! Han har gitt helt opp. (Ha, ha!) 
  • Må flire litt. . . . Det er nok økonomen i meg som slår inn. Kom til å tenke på likviditet i en bedrift . . . Inntekter og utgifter. Piler inn og piler ut. Er ikke inntektene større enn utgiftene forblør bedriften og går i oppløsning? . . . . .
  • Et symbolsk maleri . . . . surrealistisk. Siden du har malt det har det sikkert noe med samfunn å gjøre. Er det kapitalismens . . . . eller samfunnets oppløsning du har malt? 
  • Jøss? Har du malt et religiøst budskap? . . . . Kristus i graven? . . . men jeg ser ikke merker etter naglene i hender og føtter? . . . På den andre sida ser det ut til at sjelen forlater koppen . . . den blir et tomt skall.  

Jeg skal ikke si mer om dette maleriet. Det gleder meg når andre finner (sin) mening i noe jeg har malt. Det er noe av det mest lærerike en penselsvinger kan oppleve, fordi det åpner dører inn til andre måter å se og forstå virkeligheten.

En ting skal jeg imidlertid medgi. En av fortolkningene overfor ligger nært budskapet eller hensikten jeg selv hadde med dette maleriet. Hvilket budskap spiller liten rolle. Det viktigste er at du som ser det, finner en fortolkning som gir mening for deg. På den måten forblir maleriet meningsfylt for oss begge selv om vi oppfatter det ulikt.


"Bokser og piler", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 61 x 50 cm, 2014 ©




Ingen kommentarer: