31. mai 2014

Slumpetreffet ( A rare occurrence )


Noen ganger opplever vi ting som er vanskelig å forklare. Å vinne 20 millioner i Lotto eller støte på en gammel venn i en stor by på den andre sida av jorda, er blant hendelser som er vanskelig å forklare. De er så usannsynlige. Kanskje umulige å forklare?

Flaks, tilfeldigheter eller slumpetreff, vil noen si. De mer åndelige blant oss griper gjerne til andre forklaringer. Forklaringer som kan involvere åndelige krefter, guddommelig inngripen eller liknende. "Det må ha vært forutbestemt", sier de, "noe så usannsynlig kan ikke skje av seg selv".

En gang på 1990-tallet skrev jeg ei novelle (Drapene i Hanabanilla) der den afrocubanske religionen Santeria var en viktig bestanddel. Derfor tok jeg i bruk blant annet Internet for å lære mer. Der fant jeg at Santeria stammet fra Nigeria og Yoruba-religionen, men fortsatt stod mye ubesvart. Tross alt fantes det ikke mye på nettet på 90-tallet. En kveld i en diskusjonsgruppe på nettet, møtte jeg tilfeldigvis(?) ei ung, kunnskapsrik dame som fortalte meg alt jeg trengte å vite. 

Kanskje var ikke det usannsynlige at vi møttes i cyberspace den gangen. Snarere var det usannsynlige at det ble starten på et vennskap og et fellesskap i mange oppfatninger. Og det har vart i over tjue år og over en distanse på 7000 kilometer. 

Mange år er gått siden den gangen. I dag er hun aktiv i alt fra kvinners rettigheter til amerikansk borgerrettighetsbevegelse, samtidig som hun skriver på en doktorgrad innen sosialrett.

  • "Det er snart 20 år siden", sa hun, "og du maler så bra. Kunne du ikke være så snill å male et bilde til meg i den anledning?"
  • "Ja, kanskje det?", sa jeg og i samme øyeblikk slo det meg. "Det vil i så fall bli et maleri av det helt usannsynlige".
  • Hun lo. "The totally unexpected? Thinking on our friendship?"
  • "Thinking on an unimaginable coincidence".

"Slumpetreffet" (i serien Livet), Jan R. Iversen, akryl på plate, 41 x 33 cm, 2014 ©


Bildet eies av Sailume Walo


2 kommentarer:

Unknown sa...

Hi,

I saw this posted on Sailume's page. It's such an extraordinary likeness I had to say something. That painting is marvelous. Then I read the piece and the story was just so touching. Kismet. I adore that word and it's meaning so I had to say something. Bellissimo.

Madea (Sailume's Sister)

Jan R. Iversen sa...

Thanks for your very kind words, Henrika, and yes, kismet is probably the right word in this case. Life can sometimes be mysterious and beyond rational understanding. Thanks again.