6. juli 2014

Dongeri fylt av romantikk


Sommeren er kommet i nord etter en minimalistisk vår. Kort, komprimert og intens. Men nå er sommeren her for alvor. Varm og stille med lyse netter der hele naturen er som en eneste myk og velduftende organisme fylt av lyder som får oss til å stoppe opp og lytte . . . . Lytte andektig.
Møtt med en slik virkelighet er det ikke fritt for at en skarve penselsvinger måtte bla litt i stuntpoetens skriblerier, og uten forvarsel falt jeg i staver over noe som ble skrevet for mange år siden. Det er tydelig at stuntpoenten den gangen var påvirket av Hermann Wildenvey, kanskje Norges fremste naturlyriker. Det virker imidlertid som stuntpoenten var vel så opptatt av andre ting som også lett kan tillegges våren og sommeren ;)
Dongeri fylt av romantikk (1979?)

Min hånd i din på sommerlige stier
mens havet nynner i midnattssol,
og brisen hvisker små, glade sanger
inn mellom smørblomster og fiol

Vi kjenner lukta av lyng i blomstring,
og myras fuktige åndedrag
Her sover Amor blant tause kroner
og natta sukker av velbehag

Ditt ansikt bærer en indre stemning
av varme toner og skjær mystikk,
og hofta leker så mykt i mot meg
i dongeri fylt av romantikk

Jeg legger armen om din skulder
og hviler kinnet mitt mot ditt hår
Da tvinger lykken en klump i halsen
og tårer skygger for der jeg går

Med ett du stanser og blir alvorlig,
før armer foldes rundt min hals
og inn jeg lukkes av varme lepper
for tungens spill i en sakte vals

Varmt gir mosen vår hunger leie,
og hender stryker for kyss og tegn
Vi spenner varsomt vår elskovsbue
og sammen drar vi i stjerners regn

Vi vandrer stille inn mot vår hytte,
og humrer begge av Amors pek.
For på din herlige myke rumpe
har også myggen hatt sin lille lek

Og brisen synger så stille for oss
og vi er glade og varm og fri
Det er blitt natt og to stjerner lyser
på skogens stier, og det er vi



"Tåkedans i midnattssol", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 27 x 41 cm, 2014 - - - og "Dongeri fylt av romantikk",  trolig 1979? ©  

Motivet i maleriet er hentet fra Finnvikdalen på Kvaløya


Ingen kommentarer: