22. nov. 2014

Kunsten å holde dommedag over seg selv


Henrik Ibsen tillegges mange innsiktsfulle betraktninger over det å være menneske. Blant de jeg setter mest pris på, og som lenge har fulgt meg, er det særlig disse to:

  • "Det du er, vær det fullt og helt og ikke stykkevis og delt" (fra skuespillet Catalina)

  • "Å dikte er å holde dommedag over seg selv"

Begge deler er vanskelig, men er utgangspunkt for mye god læring. Når det gjelder Ibsens sistnevnte betraktning, visste han kanskje at det å male et selvportrett også er "å holde dommedag over seg selv", dvs. å granske seg selv særlig nøye.

Noe av det jeg fant, er gjengitt i dette maleriet. Men hva det er, ja, om det strides jeg hver gang jeg ser dette maleriet. Søler bl.a. med rødmalinga . . . . men så betyr jo rødt så mye.
Blir også litt sørgmodig, når jeg ser på dette maleriet. Den sicilianske gjeterlua som i alle år har fulgt meg - like tro som pensler og palett - mistet jeg på Kreta tidligere i år.


"Selvportrett 2014", Jan R. Iversen, akryl på plate, 50 x 61 cm, 2014 ©


Ingen kommentarer: