7. mai 2015

Polar lavtrykk over Sandnessundet


Dette maleriet viser Sandnessundet mellom Tromsøya og Kvaløya i Troms fylke. Skissen ble påbegynt i november 2014. Ettersom jeg som regel arbeider med 4 - 5 malerier samtidig fordi jeg lar inspirasjonen til enhver tid avgjøre hva jeg skal arbeide med, hender det at noen malerier blir stående en tid. Dette maleriet har vært "under veis" i nesten fem måneder før det nå ble fullført. 

Jeg kunne sagt mye mye om maleriet, men dikteren Helge Stangnes, sier det mye bedre enn meg: 

VISE VED VINTERSOLKVERV (Helge Stangnes, "Landet og lyset", 1996)

No sløkkes en dag som så vidt rakk å gråne

og vise fram landet ei skjømmingsblå stund,

og gjømt attom fjellan i aust står en måne

som snart skal strø sølv over fjorda og sund,

i sør ligg ei strime av lys over tindan

der dagen blør ut før han slokne førr godt,

og vi står igjen med oss sjøl og med minnan

i mørketidslyset der allting blir blått

 

Så kom og vær nær meg – vær sol i desember

når midtvinters-tanka tar rom i mitt sinn,

førr året må følle sin kurs og kalender

og stian blir tungtrødd når lyset førsvinn.

Men hold meg i handa og lær meg å vente

på solkvervingstimen då allting skal snu,

i mørketidslyset e varme å hente

førr den som har mot tel å trosse og tru

 

Ja, streif mine strenga og løys i meg tonen

tel landet som kvile ved midtvinterstid,

la mørketids-tankan og haust-depresjonen

få vike førr strofe av blå poesi.

Vi leve med rest av en sommar i minne,

i lengting mot daga vi ikkje har fått,

men kjem du meg nær skal vi solvarmen finne

i mørketidslyset der allting blir blått


 

"Polar lavtrykk over Sandnessundet", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 50 x 61 cm, 2015 ©



 

Ingen kommentarer: