2. jan. 2016

Liv og skjebne

 

Opp gjennom åra har jeg snublet over mange motiver bare ved å gå formålsløst rundt i skog og mark. Det skjedde også denne gangen.

En varm ettermiddag i august 2015. Temperaturen lå godt over 20 C, men samtidig lå det et visst trykk i lufta. Du vet av den sorten som gjerne melder seg før et kraftig regnskyll. Noen trær fanget av en eller annen grunn min interesse. To gamle trær med delvis tørre greiner. Og ved siden av dem; en morken stubbe.

Mens jeg stod der gled mørke skyer inn fra sør. Sollyset som fortsatt slapp gjennom skylaget og det glisne løvtaket over meg, tegnet et rutemønster i det høye gresset og skapte illusjonen om et sjakk-brett. Og på brettet stod trærne - en konge, ei dronning og en springer. Eller kanskje var det en bonde? Den evige proletar som gjerne ofres for at eliten i samfunnet skal bli enda rikere og kontrollere enda mer? En illustrasjon av den velkjente Mattehuseffekten. Jeg var tilskuer i et drama, skulpturert av naturen selv. 

Raskt fikk jeg fram skisseblokka og festet viktige konturer til papiret. Konturer og skygger jeg antok ville bli nedtonet på fotoene jeg hadde tenkt å ta.

Mens jeg drev med dette, kom jeg til å tenke på noe jeg hadde hørt på radio. Et program om et gammelt ektepar og deres handikappede barn. Nå var begge langt over de 80 og sønnen godt opp i femtiårene, men fortsatt totalt avhengig av de gamle foreldrene. "Hva vil skje med han, når vi ikke klarer mer", sa faren og fryktet framtida i et Norge der politikere ikke synes "å bry seg særlig om småfolks problemer" som han formulerte det. 

Senere, da jeg begynte å male, kom flere refleksjoner som knyttet de to trærne og stubben til stadig flere historier. Derfor ble tittelen "Liv og skjebne". En tittel som dekker de fleste historiene som kom til meg - både virkelige og fiktive historier fra skjønnlitteraturens verden.

Det slo meg også at jeg sjeldent maler landskapsmotiver som ikke har en underliggende symbolikk. Ærlig talt synes faktisk symbolikken i et landskapsmotiv (og i andre motiver) å være nettopp det som inspirerer meg til å male det. Det kan symbolisere en eller flere historier som i dette tilfellet eller det kan symbolisere en eller annen lelse som f.eks. fred, motstand, stillhet, opprør, etc.

Jeg er selvsagt ikke alene om å tolke landskapsmotiver på en symbolsk måte. Det gjør sikkert du også. Bare se på maleriet og tenk etter. Hvilke tanker melder det seg hos deg?  


"Liv og skjebne", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 61 x 50 cm, 2015 ©


Ingen kommentarer: