11. mars 2016

Gamle og nye Tromsø



Huset på dette maleriet er hentet fra et gammelt foto, tatt tidlig på 1960-tallet. De som har et lidenskapelig forhold til Tromsøs gamle sentrums-bebyggelse, gjenkjenner kanskje huset som Grønnegata 27, også kalt Bangsund-gården, bygd i 1875 i krysset mellom Fiskegata og Grønnegata. I bakgrunnen til høyre sees litt av Nord-Norges Salgslag som senere ga plass til Nerstranda Senter.

For en stund siden fikk jeg tilsendt et svart-hvitt foto av dette huset fra en gammel venn, Tormod Løkkemo. Han hadde bodd i Grønnegata 27 noen få år på 60-tallet; før huset ble revet og bygd opp igjen på Hella på Kvaløya. I dag dominerer Comfort Hotel nesten hele kvartalet der Grønnegata 27 lå

Mens jeg malte dette motivet, slo det meg at jeg har malt en del
Tromsø-motiver i de siste åra. Ikke så mange som min gode venn av penselen, Synvis Nordin, har malt, men noen har det da blitt. Og her er noen av dem.


Mellom lys og blues 2009

Mørketids-promenade 2013

Gamle Stranda 2009

Tromsøspor 2013

Gnistrende vinter i gamle Tromsø 2013

Februargull over Tromsø 2013

Inntrykk av gamle Stranda 2014

Vårlig lavtrykksdans over Tromsø 2015


"Grønnegata 27", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 38 x 48 cm, 2016 © 


Ingen kommentarer: