8. juli 2016

Spansk kjerne

 

Denne lille klyngen av bartrær (lerk eller pinje) står ved en vanningskanal vel 15 - 16 km vest om San Miguel de Salinas i Spania. En jordvoll er kastet opp i underkant av trærne, og trærne er skilt fra kanalen av en smal vei som du ser deler av på maleriet. Området er stort sett skjermet for biltrafikk

Da vi passerte dette stedet til fots en formiddag i juni, var det bakerovns-varmt og det skarpe sollyset visket langt på vei ut fargene i terrenget. Kun med solbriller på nesen, var det mulig å få konturer og farger mer på plass, men selvsagt ble fargene i naturen nokså forvrengt av den mørke fargen i solbrilleglassene. 

I skyggen av bartrærne kom imidlertid fargene -- dels i trærne selv og dels på bakken -- mer til sin rett. Men selvsagt ikke så fargeintensivt som jeg har gjengitt dem i dette maleriet, og heller ikke i de samme fargene som jeg har brukt her.  

Grunnen til dette avviket, er at jeg fikk det for meg å male noe mer enn en klynge trær og en jordvoll. Noe som kunne fortelle hvordan jeg ikke bare så, men også opplevde trærne, varmen, lyset og gleden av å være der, nettopp der og da. 

Mens jeg malte dette motivet fikk jeg følelsen av at denne måten å se fargene på, og denne måten å svinge penselen på, var noe som passet meg. Det var en god følelse. En følelse jeg garantert kommer til å ta med meg videre.

 
"Spansk essens", Jan R. Iversen, akryl på plate, 55 x 46 cm, 2016 ©


Ingen kommentarer: