17. sep. 2021

Lysning


Stortingsvalget 2021. Ved valget i 2013 og 2017 gikk mine forhåpninger dit fanden spiser fluer. Kort sagt rett i dass. Tanken på at det kunne skje igjen, gjorde meg svett i håndflatene. De siste meningsmålingene hadde sendt Solberg-regimet ut av regjeringskontorene, men var målingene til å stole på?

Før prognosene og opptellingene kom på TV valgkvelden, sendte rastløsheten meg innom en av bodene der jeg lagrer malerier. Jeg bladde formålsløst gjennom bunken langs veggen. Hendene og blikket stoppet ved et motiv jeg har malt mange ganger . . . og med ulike maleteknikker. Et motiv i nærheten av malerhytta på Kvaløya der sola -- når det en sjelden gang er sol i nord -- slår kraftfullt ned i ei lysning i en tett skog.

Kort sagt - - - 2021 hadde så langt vært et jævla drittår i nord. Et drittår med korona-restiksjoner og Solberg-regimets ødeleggende sentraliseringspolitikk. I tillegg druknet sommeren i regn og kaldvær. To - tre dager i juni ga meg imidlertid mulighet til dvele med vårens farger, lys og skygger. Takknemlig for det.  

Jeg kikket på tittelen jeg hadde gitt maleriet: "Lysning". Eller "Lys i mørket?", tenkte jeg og følte meg bedre til sinns. Det kom til å gå rette veien. Solberg-regimet stod nok for fall og kanskje ble det også en solrik høst i det minste? 

 

"Lysning" , Jan R. Iversen, akryl på lerret, 46 x 38 cm, 2021 ©

 

Ingen kommentarer: