10. jan. 2011

Fangstliv på Svalbard


For 70 - 80 år siden fantes det vel knapt noen nordnorsk familie som ikke hadde en eller flere i slekta involvert i fangstliv i Arktis. I ettertid hender det nok ofte at vi ser på denne aktiviteten i et romantisk skjær. Men for de som var involvert den gangen, var nok hverdagen mer preget av beinhardt slit og savn, noe som for øvrig kom godt til uttrykk i filmen Kjærlighetens kjøtere fra 1995. 

Så langt om bakgrunnen for hvorfor jeg malte dette motivet. Lærdommen er imidlertid at jeg gjorde noe jeg ikke burde gjort; jeg malte et motiv uten modeller og kun etter egen forestillingsevne og fornemmelse av lys, farger og skygger. Jeg laget noen skisser på forhånd som hjalp meg mht. komposisjon og former. Likevel er maleriet på langt nær ferdig. Legger det likevel ut og mottar gjerne innspill på hva som kan forbedres.

"Fangstliv på Svalbard", 2010, Jan R. Iversen. Olje på plate, 41 x 33 cm ©
..

Ingen kommentarer: