14. mai 2011

Falmet skjønnhet


Kitsch-kunst blir ofte ansett som mindreverdig av mange kunstkjennere. Her i Norge var det i første rekke norsk-ungaren Charles Roka (1912 - 1999) som ble en hovedeksponent for kitsch-kunsten med sine mange bilder av sensuelle sigøynerkvinner/kvinner i romfolket (se det lille bildet til venstre).

Det førte trolig også til at en annen norsk(?) kunster, Kaasa, slo inn på samme sjanger. Jeg fant denne reproduksjonen av Kaasa under en opprydding på hytta i 2009. Maleriet ble reprodusert i tusentall og solgt til folk på 1960-tallet som ikke hadde råd til originale malerier. Deriblant min egen familie.

Da jeg fant henne, forkommen og vannskadet, ble jeg øyeblikkelig forelsket. En falmet skjønnhet, men ikke desto mindre en skjønnhet.

Min første tanke var å friske opp hele bildet med nye farger, men så slo en tanke meg. I Don Quijote-modus tenkte jeg at kvinners ytre skjønnhet kan falme, men skjønnheten opphører nødvendigvis ikke. Den ytre skjønnheten kan ofte bare ta en annen form, og den indre skjønnheten kan på sin side være i større blomstring enn da hun var yngre. Derfor nøyde jeg meg med kun å bearbeide halve bildet.

Sitter likevel ennå med det ubesvarte spørmålet om maleriets skaper. Hvem var Kaasa?


"Falmet skjønnhet", Kaasa og Jan R. Iversen, 2010, trykk og olje på trykk, 2010
 ::: 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Husker vi hadde samme bilde på veggen i mitt barndomshjem

Jan R. Iversen sa...

Ja, det hadde nok de fleste arbeiderfamiler på den tida, og det, Bruno, kan vi være stolt av.