21. nov. 2011

Polarlyset kommer

(klikk på bildet for større versjon - 20. nov. 2011)

I dag (20. nov. 2011) gikk jeg opp til høyeste punkt på Tromsøya (Varden) i håp om å få et bilde av hvordan det blå polarlyset overtar, når sola blir borte. Mens jeg gikk der kom jeg til å tenke på ordene til en gammel venn. 

"Jeg elsker vinteren. Den er så uforfalsket og modig til tross for at vi mennesker er i ferd med å ødelegge den. Om 10 - 15 år er kanskje isbjørnene, selene og hvalrossene borte, og oljeselskaper og skipstrafikk har tatt over deres områder. Menneskene vil igjen være de ubestridte vinnerne . . . inntil vi også møter vår undergang. Nettopp derfor elsker jeg vinteren, og dens forsøk på å ta vare på verden."


(klikk på bildet for større versjon - 4. des. 2011)

"Velkommen, gamle venn", Jan R. Iversen, nov. 2011, foto


Ingen kommentarer: