16. feb. 2017

Romantisk erklæring til vinteren


Dette maleriet burde jeg kanskje kalt "Vinterlig romantisk sprell". Grunnen er at jeg i pakt med den romantiske stilretninga har tuklet med virkeligheten og fjernet veistikker, gjerdestaur, biler og lysstolper i min jakt på den vinterlige skjønnheten i motivet. 

Og skjønnhet var det mer enn nok denne tidlige, kalde februardagen da jeg gikk sørover på vestsida av Tromsøya. Da sollyset slo igjennom foran og over meg, skapte det en helt oversanselig stemning. I noen minutter var det som å stå i midtskipet til naturens egen katedral. Dyrebare minutter før skyene trakk over og lot landskapet igjen gli inn i sine  februargråe fargetoner. 

Gamle tromsøværinger vil kanskje likevel kjenne seg igjen. Motivet er nemlig hentet fra Ringveien, øst om flyplassen og vel 100 meter sørover fra bussholdeplassen ved Tromsø Rideskole.    

Var det noen som sa at vinteren i Nord-Norge er mørk og trist? ;) Ikke jeg i alle fall. Har sagt det før og gjentar det gjerne igjen: Vi bor i et visuelt paradis


"Februarstemning nær gamle Sandnes Gård" , Jan R. Iversen, akryl på lerret, 50 x 40 cm, 2017 ©

1 kommentar:

Harriet sa...

Vakkert :)