En fantastisk fin vår, sommer og høst i Nord-Norge er over. Tida har åpna døra til oktober. Måneden der høsten glir over i vinter. På meg inspirerer slike skifter i natur og årstider til ettertanke og refleksjon.
Ettersom jeg for tida er inne i en stim av samfunnsorienterte motiver, ofte med et anti-krigs-budskap og kritikk av Europas arrogante og anti-demokratiske hersker-kaste, fikk jeg for meg at jeg ville teste ut koblinga mellom et samfunnsorientert motiv og et landskapsmotiv.Jeg har gjort det tidligere i noen landskapsmalerier. Kanskje kunne jeg igjen male et landskap som ikke bare åpnet for ei tolkning som sa "dette er et landskap", men som også ledet betrakterens tanker i retning av en forståelse som f.eks. sa: "dette kan tolkes som en illustrasjon av verden i dag?"
I malerboka noterte jeg raskt noen stikkord som koblet mellom natur og samfunn:
Mens jeg noterte og tenkte, vokste motivet gradvis fram i bevisstheten. Da jeg hadde malt ferdig, og lette etter en tittel, kom den med "Tynn tråd" av Dum Dum Boys. Både vi og verden . . . . henger i en tynn, tynn tråd.
Synes den tittelen dekker godt både for et landskap i endring og en verden i endring.
Men uansett hvordan du selv tolker dette maleriet, håper jeg du finner ei tolkning som gir mening for deg. Når alt kommer til alt, er det det viktigste. Mine maleri har ingen fasit, ingen rett tolkning. Alle tolkninger står derfor trygt på egne bein.
"Tynn tråd", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 46 x 38 cm, 2024 ©
2 kommentarer:
Finner ikje tråden i maleriet. Et sterkt tre foran mange tynne tre - vokser slike tykke tre oppå berget? Ellers er fargene på marka flotte.
Takk for tankevekkane innspel. Storleiken på treet kan ha noko med perspektivet å gjera, men synest spørsmålet ditt er meir verd å dvela med. For ei verd -- eller ein person -- som heng i ein tynn tråd, er det kanskje alltid nokon som er store og massive nok til å hjelpa?
Legg inn en kommentar