21. aug. 2012

Glad i "verdens-samfunnet", tror jeg

Man tenker så mangt. Akkurat nå tenker jeg å komme med en betroelse . . . . . Jeg er glad i “verdenssamfunnet” . . . . .

Av og til ligger jeg våken om natta og tenker vakre tanker om "verdenssamfunnet". Det vil så gjerne beskytte oss alle. Passe på at ikke noe galt skjer med oss. At ingen slem diktator eller krigersk supermakt kommer og tar oss.


Det gode mennesket, vinner av Nobels fredspris og president i fredsnasjonen USA, Barach Obama, truer Syria med krig. Obama som for tida bomber for fred og utvikling i Pakistan og Afghanistan, vil nå også bombe den slemme syriske diktatoren, Bashar al-Assad, hvis han bruker kjemiske våpen i den pågående borgerkrigen. "Verdenssamfunnet vil ikke tolerere at Syria tar i bruk kjemiske våpen", sa Obama 20. august.

Selvsagt støtter jeg Obama fullt ut . . . . . og kanskje er han også innerst inne litt skamfull over at "verdenssamfunnet" fortsatt tolererer at USA brukte kjemiske våpen (Agent Orange) i Vietnam i perioden 1961 - 1974?

Det virker i alle fall som om "verdenssamfunnet" tolererer det fortsatt, ettersom USA ennå ikke er blitt stilt til ansvar av "verdenssamfunnet" . . . . . Eller kanskje synes ikke "verdenssamfunnet" at 400.000 drepte og (hittil) en halv million unger med medfødte misdannelser er så viktig?

Eller kanskje sover “verdenssamfunnet” og våkner bare i saker som prioriteres av den til enhver tid sittende president i det Hvite Hus? Ja, kanskje er det slik det er?

Forresten, vet sannelig ikke om jeg er så glad i “verdenssamfunnet” likevel . . . . . . . Når alt kommer til alt synes "verdensamfunnet" å være temmelig urettferdig. Trolig har min gamle tante rett. "Bare vær glad i verdenssamfunnet du", pleier hun å si. "Men hvis du og verdenssamfunnet kommer på besøk til meg, må du huske å leie det i armen. Det er jo nesten blind, og jeg vil ikke ha ødelagt noe av inventaret mitt."   
......
.......

Ingen kommentarer: