10. aug. 2019

Vincent i ei sommereng


Da jeg i fjor malte "Skjønnhetens magi" med en frilufts-maler som motivets fokuspunkt, tenkte jeg at Vincent van Gogh egentlig burde vært modellen, og egentlig skulle motivet vært hentet fra naturen utenfor Arles i Syd-Frankrike der Vincent og Paul Gaugin bodde og malte høsten 1888. Og egentlig skulle jeg ha malt han i nærheten av "Hveteåkeren" som var et av motivene han malte i Arles. 

I tillegg skulle det vært malt i lyset fra ei svak kveldssol og en gryende høst . . . . . som en allegori på at Vincents liv snart var over.

I tida etter jeg malte "Skjønnhetens magi" har dette vært en tilbakevendende tanke. Filmen "Van Gogh - På evighetens vei" som jeg så i februar 2019 gjorde meg bare mer oppsatt på det. Filmen gjorde et stort inntrykk på meg, og jeg syntes William Dafoe tok Vincent på kornet. En film jeg garantert kommer til å se flere ganger.

Og alt dette forsterket bare den tilbakevendende tanken og bidro til at jeg til slutt bestemte meg for å male den. De som kjenner meg, vet at det er slik jeg blir kvitt slike tilbakevendende motiver i tankene. Jeg maler dem ut slik at jeg får plass til andre motiver. 



"Vincent i ei sommereng", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 55 x 46 cm, 2019 ©

Ingen kommentarer: