Noen ganger er det kort mellom utvikling og innvikling. På slutten av 1980-tallet fant jeg og noen kamerater ut at vi skulle prøve oss på saltfiskeksport til Cuba. En vanvittig ide siden ingen av oss hadde særlig vett på verken bearbeidet fisk eller eksport.
Forsøket strandet også raskt, dels fordi vår entusiasme overgikk vår kompetanse, og dels fordi norsk virkelighet så ut til å bli styrt fra den amerikanske ambassaden i Oslo.
Kort sagt, USAs illegitime handelsblokade av Cuba, som flere ganger var blitt nedstemt i FN som brudd på folkeretten og internasjonale konvensjoner om frihandel, kom i veien via et ynkelig norsk bankvesen og befraktere som var livredde for å bli nektet adgang til amerikanske havner.
Men ga vi opp? Langt ifra. Tidlig på 90-tallet gikk vi inn for økt turisme fra Norge til Cuba, og på det feltet kunne vi etter hvert notere oss flere seire. Økonomisk sett gikk vi igjen på snørra, men vi lyktes med det viktigste; nemlig å skape økt aktivitet på reiselivsfronten. Stadig flere nordmenn dro til Cuba på ferie.
Forsøket strandet også raskt, dels fordi vår entusiasme overgikk vår kompetanse, og dels fordi norsk virkelighet så ut til å bli styrt fra den amerikanske ambassaden i Oslo.
Kort sagt, USAs illegitime handelsblokade av Cuba, som flere ganger var blitt nedstemt i FN som brudd på folkeretten og internasjonale konvensjoner om frihandel, kom i veien via et ynkelig norsk bankvesen og befraktere som var livredde for å bli nektet adgang til amerikanske havner.
Men ga vi opp? Langt ifra. Tidlig på 90-tallet gikk vi inn for økt turisme fra Norge til Cuba, og på det feltet kunne vi etter hvert notere oss flere seire. Økonomisk sett gikk vi igjen på snørra, men vi lyktes med det viktigste; nemlig å skape økt aktivitet på reiselivsfronten. Stadig flere nordmenn dro til Cuba på ferie.
Under veis var imidlertid frustrasjonene mange og på en fottur gjennom jungelen i nærheten av Hanabanilla, nordøst for Cienfuegos, slo det meg at jungelen var en god metafor på utfordringer som oppstår når folk fra ulike kulturer skal forsøke å skape noe vettugt sammen, i en situasjon der langt sterkere og mektigere krefter er opptatt av å stikke kjepper i hjulene. Det ble inspirasjonen til Confusiòn (Forvirring), malt i 1987.
Noe arbeid på kulturutveksling mellom Cuba og Norge ble det også tid til. Blant annet lyktes det oss i 1993 -- i samarbeid med Rikskonsertene og SAS -- å hente gruppa "Cuarteto fusion" fra Cienfuegos til Nord-Norge. En dyktig quartett som koblet mellom klassisk (Bach, Vivaldi, mm.) og tradisjonell cubansk musikk.
I løpet av et par hektiske sommeruker ble det konserter i Tromsø, Melbu, Sortland, Finnsnes, Storslett, Skrolsvik, Vangsvik og Medby. Tid ble det også til å spille inn en master-tape som gruppa fikk med seg tilbake til Cuba. Senere dro nordnorske musikere på gjenvisitt til Cuba.
“Confusión", 1987, Jan R. Iversen. Olje på plate, 34 x 41 cm ©
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar