29. nov. 2015

Fjøsnissene pynter Kiilgården


Ser man på gamle foto trenger man ikke lete lenge for å forstå at Finnmark og Nord-Troms hadde mange praktfulle bygg. Dessverre ble de fleste brent av den tyske hæren da sovjetrussiske soldater drev dem ut Finnmark og Nord-Troms i 1945. Heldigvis unngikk noen bygg flammene, heriblant Kiilgården på Skjervøy fra 1805. 

Min inspirasjon til dette maleriet kom fra flere hold. starten av 1980-tallet arbeidet jeg i Sentas (Selskapet for næringsutvikling i Troms) og deltok bl.a. i etableringa av Skjervøy Utviklingsforening som skulle arbeide for å styrke lokal næringsutvikling og sysselsetting. Mange av foreningas møter ble avholdt i nettopp Kiilgården.

En supplerende inspirasjon for meg, var at jula stod for døra. Det ga anledning til å male noe som stod i motsetning til vår tids julefeiring. Den drukner som kjent i kjøpepress, overforbruk og aggressiv markedsføring der også kulturelle symboler tas hensynsløst i bruk for å få oss til å kjøpe mest mulig. Nissen framstilt som velpolert Coca Cola-nisse, er et eksempel på det.

I slike stunder framhever jeg mer enn gjerne den urnorske fjøsnissen slik jeg også gjorde i 2013 med "Nordlysnissen". I tillegg vil jeg minne om at Norge har verdens beste penselsvinger på fjøsnisse-fronten, nemlig Kjell E. Midthun. Med slike som han stiller vi derfor med tungt artilleri i kulturkampen og kan blåse Cola-nissene rett tilbake til Disneyland eller dit pepperen gror ;) Vil du komme i ekte julestemning anbefales boka "Nisser" som er full av Midthuns flotte kunstverk.

Ha ei fin adventstid og kan Kiilgårdsnissene være til hjelp, var det vel verdt å male dem. Ha ei god og fredfylt jul!


"Fjøsnissene pynter Kiilgården", Jan R. Iversen, akryl på plate, 41 x 33 cm, 2014 ©


Maleriet er gitt som gave til "Kiilgårdens venner" på Skjervøy

Ingen kommentarer: