8. okt. 2023

Den opposisjonelle


Det hender at et maleri blir "borte". Jeg vet at jeg har malt det, men etter noen måneder er det borte. Men så en dag mens jeg setter bort et annet fullført maleri eller leter etter noe annet, dukker rømlingen opp. Det bare står der mellom andre malerier som om ingenting var hendt.

"Den opposisjonelle", malt høsten 2021, er et slikt maleri. For meg symboliserer det enslige treet, alene på ei høstkledd myr, det oppriktige og bunn ærlige menneske. Et menneske som er "hel ved". Et menneske med personlig integritet, et menneske som ikke lar seg bestikke. Et menneske som gir uttrykk for sine meninger, selv om resten av verden måtte mene noe helt annet.

Kanskje var det derfor jeg malte dette motivet? Slike annerledes tenkende mennesker fortjener all honnør fra oss andre som noen ganger føler at vi ikke strekker til. Det er slike mennesker som opprettholder de siste rester av demokrati, talefrihet og virkelighetsforståelser som taler den politiske eliten og deres hovedstrømsmedier midt imot.

Eller for å si det på en annen måte; folk som taler dagens ensretting, stigmatisering, sensur / cancel-culture og skråsikkerhet midt imot. De er den beste medisin mot ei utvikling som uvegerlig går i retning av det fordekte totalitære og fanatiske.

Alle samfunn står i fare for å forgå i moralsk og økonomisk korrupsjon. Vi trenger ikke å gå lenger enn til vårt eget Norge og et blikk på div. stortingsrepresentanter. Derfor trenger samfunnet folk som Victor Hugos Jean Valjean, Henrik Ibsens doktor Stockmann, Martin Nexøs Pelle Erobreren, Fjodor Dostojevskijs fyrst Myskin og John Steinbecks Tom Joad. Desto flere, desto bedre. 

Men tilbake til utgangspunktet. "Den opposisjonelle" forsvant og dukket opp igjen. Kanskje har maleriet hengt på veggen til husnissen et par år, men så bestemte han seg for et annet maleri? Satte "Den opposisjonelle" tilbake og tok et annet med seg? Kanskje er det slik det henger sammen?

I så fall lurer jeg på hvilket maleri jeg nå kommer til å savne 😄



"Den opposisjonelle",
Jan R. Iversen, akryl på lerret, 38 x 46 cm, 2021 ©

 

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Minner litt om meg som er motsatt av alt