14. mai 2012

Ettertankens kronblad . . . .


For mange år siden leste Rolf Jacobsen diktet "Stillheten efterpå" i et radioprogram. Jeg tok det opp på en kassettspiller og skrev det ned slik det er gjengitt nedenfor. Hos meg mante Jacobsens slepende stemme fram motsetningen mellom hverdagens stress og den tida vi bruker til ro og ettertanke . . . . til stillheten etterpå.

Stillheten var i ferd med å forlate oss, og dermed stod vi også i fare for å miste en av våre viktigste skatter . . . . Slik tolket jeg han. Jacobsen skrev at stillheten er som en fugleunge, et sårbart vesen som lett kan knuses, men som er "din eneste venn". . . . . Ditt eneste vern mot å bli en forhåndsprogrammert robot som handler ut fra faste vaner, oppfatninger og rutiner, og ikke på grunnlag av egen ettertanke og kanskje ny forståelse. Uten ettertanken kan vi ha lett for å gå oss inn i et fast og forutinntatt spor, og bli der . . . .  

I dag sørger web 2.0-virkelighten med bl.a. Internet, Facebook, Twitter og smart-telefoner for at vi er tilgjengelig for andre omtrent døgnet rundt. I tillegg teppebombes vi av standardisert og ensartet informasjon og underholdning nesten uansett hvor vi befinner oss i verden. Reklamer, såpeserier og CNNs eller BBCs versjon av virkeligheten når stadig flere av oss, uavhengig av tid og rom . . . . . Tida til ettertanke har kanskje aldri vært mindre?

"Ungdoms privatsfære er i ferd med å bli borte", leste jeg i en avis. Kanskje kunne de like gjerne skrevet: Tida til å tenke selv, er i ferd med å forsvinne. Vi drukner i påvirkning og informasjon som har tenkt tankene for oss, og som etterlater oss ingen tid til å tenke selv . . . . . . Dermed blir vi også skremmende lette å manipulere for de som har makt og interesse av å påvirke vår oppfatning av virkeligheten . . .  

"Ettertankens kronblad" som jeg malte i 1985, var påvirket av Jacobsens glimrende dikt. Det var skrevet på et ark som var stukket inn i rammen på baksiden av maleriet . . . . For ordens skyld; det er tre personer på bildet, ikke bare to.   

Stillheten efterpå (1965)

Prøv å bli ferdige nu
med provokasjonene og salgsstatistikkene, søndagsfrokostene og forbrenningsovnene,
moteoppvisningene, horoskopene, militærparadene, arkitektkonkurransene
og de tredobbelte rekkene med trafikklys.
Kom igjennom det og bli ferdige
med festforberedelser og åtterekkers tippekuponger,
indeksfamilier og markedsførings-analyser
for det er sent,
det er alt for sent,
bli ferdige og kom hjem
til stillheten efterpå
som møter deg som et varmt blodsprøyt mot pannen
og som tordenen underveis
og som slag av mektige klokker
som får trommehinnene til å dirre
for ordene er ikke mere til,
det er ikke flere ord,
fra nu av skal alt tale
med stemmene til sten og trær.

Stillheten som bor i gresset
på undersiden av hvert strå
og i det blå mellomrommet mellom stenene.
Stillheten
som følger efter skuddene og efter fuglesangen.
Stillheten
som legger teppet over den døde
og som venter i trappene til alle er gått.
Stillheten
som legger seg som en fugleunge mellom dine hender,
din eneste venn.

"Ettertankens kronblad", 1985, Jan R. Iversen, olje på plate, 48 x 25 cm ©


Ingen kommentarer: