22. des. 2016

Viser med Tobben, Ero og Tormod


Det er ikke mange som vokste opp på 70-tallet og som ikke har hørt om Tobben & Ero, nærmere bestemt Torbjørn Willassen og Jan Ero Olsen. 

Med akustiske gitarer, tostemt sang og tekster av litterære mestere som f.eks. Aasmund Olavson Vinje, Knut Hamsun og Arnulf Øverland ble de på mange måter Norges svar på Simon & Garfunkel. I tillegg ble de langt på vei Nord-Norges svar på den norske visebølgen i første halvdel av 70-tallet, med folk som bl.a. Lillebjørn Nilsen, Finn Kalvik, Lars Klevstrand, Jan Eggum og Ole Paus.

Etter at Tobben dessverre gikk bort i 2008, har Tormod Løkkemo trådt til sammen med Ero, når viser fra glansdagene skal framføres. Det var under en slik framførelse i fjor at jeg bestemte meg for å male dem, når og hvis jeg fikk inspirasjonen

Og da inspirasjonen kom, kom den i en form der alle de tre musikerne var med. Under malearbeidet hadde jeg god nytte av noen foto fra opptredener med Tormod og Ero, det ene tatt av kulturredaktøren i avisa Nordlys, Lasse Jangås. Om ikke maleriet står på egne bein og har sin egen historie å fortelle, er det i alle fall ikke fotografene som har skylda.
 





"Viser med Tobben, Ero og Tormod", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 61 x 50 cm, 2016 ©


2 kommentarer:

Unknown sa...

For et fint bilde du har laget.
Ble overasket da jeg så det :)

Jan R. Iversen sa...

Takk skal du ha