15. jan. 2017

Tryllekunstneren


Den gamle kinesiske filosofen, Konfucius, skal en gang ha sagt: "Et maleri er et dikt uten ord." Det er jeg helt enig i. Ikke minst fordi et av diktets viktigste kjennetegn, er at det er meningsbærende, dvs. har ett eller flere budskap til den som leser det.

Når jeg derfor kommer på -- eller kommer over -- et motiv jeg får lyst til å male, er det en del spørsmål som må bevares før jeg tar skrittet ut og maler det. Et av spørsmålene er om motivet har et budskap, eller om jeg kan omforme det slik at det får fram et budskap jeg ønsker å formidle til de som ser maleriet. 

Finner jeg ut at motivet ikke utstråler ett eller flere budskap, lar jeg som regel være å male det. Å male noe uten budskap / meningsinnhold er i bunn og grunn temmelig meningsløst slik jeg ser det  

Maleriet "Tryllekunstneren" har et motiv som er ladet med mange budskap, slik jeg oppfatter det. Motivet består av en alvorlig fyr med hjerter i hatten. Bare spørsmålet om hvem han er, kan gi mange svar og igjen sette tanken inn på hvorfor eller i hvilke situasjoner han drysser hjerter ut av hatten sin.  

For øvrig er "Tryllekunstneren" det første maleriet jeg legger ut på bloggen min i 2017. I nettopp det kan det også ligge et budskap. Kanskje er det en måte der jeg -- sett fra mitt erkjennelsesmessige ståsted -- ønsker å si at verdens oligarker og deres lojale nyliberalistiske politikere i regjeringer og parlamenter, sjeldent har skapt mer konflikter og kaos enn det vi vanlige folk står overfor i 2017? I fleng nevnes "fri flyt over landegrensene" / sosial dumping, stadig større rikdom på stadig færre hender samt vestens overfall på og fortsatte krigføring i bl.a. Libya, Irak, Syria og Afghanistan som fortsatt skaper mange flyktningtragedier
 
Nettopp denne eliten av toppolitikere og oligarker (som årlig møtes i bl.a. Davos) har aktivt bidratt til at årene fram til 2017 kan komme til å bli omtalt i historiebøkene som innledninga til "høygaflenes tid", slik den styrtrike investoren Nick Hanauer uttrykte det med en viss engstelse i 2014

Kanskje trenger vi derfor sårt til "tryllekunstnere" som kan strø noen "hjerter" av økt erkjennelse og samarbeid mellom vanlige folk, som i neste omgang kan redde oss fra elitens vanvittige grådighet, dobbeltmoral og fortsatte undergraving av demokratiet og vanlige folks liv

Vel - uansett. I 2017 må jeg antakeligvis sjekke om jeg trenger en ny høygaffel ;) 


"Tryllekunstneren", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 50 x 40 cm, 2016 © 

 

Eies av T. Mølmann


2 kommentarer:

kariana sa...

Som vanlig bøyer jeg meg helt ned i støvet...takk for at du deler

Jan R. Iversen sa...

Tusen takk, Kariana. Hyggelig at du likte maleriet