7. okt. 2021

Tidlig sommermorgen


Når jeg i en periode har vært oppslukt av symbolske motiver som f.eks. "Portrett av en uønsket sannhet" (2021) eller "Abdiserte statsmakter sammen med brødet og sirkuset" (2015), kommer alltid behovet for å vende tilbake til motiver fra landskap og natur.

Med årene er jeg blitt mer bevisst denne pendlinga mellom emosjonelt foruroligende motiver på den ene sida og lindrende motiver på den andre sida. Denne pendlinga tror jeg er almenmenneskelig. Etter å ha opplevd eller beskrevet noe opprørende kommer behovet for rekreasjon og lengsel etter det skjønne og harmoniske. De fleste natur- og landskapsmotiver faller i sistnevnte kategori. 
En av Englands største romantiske malere, John Constable (1776 - 1837), foretrakk å male natur og landskap. Jeg synes begrunnelsen hans sier alt: 
  • Jeg har aldri sett en stygg gjenstand i mitt liv. Formen på en gjenstand kan være hva som helst -- men lys, skygger og perspektiv vil alltid gjøre den vakker

I maleriet "Tidlig sommermorgen" har jeg sett for meg et morgengry i Nord-Norge. Sola har nettopp vært nede ved horisonten og skiftet farge og intensitet. Det myke og varme midnattsol-lyset er blitt byttet ut med et klart og skarpt lys. En kort stund kommer det nesten vannrett inn, overvelder synsnervene og utstyrer til og med små forhøyninger i terrenget med skygger. Likevel avdempes lyset siden det blir reflektert i fargene i vegetasjonen rundt omkring.

Skogbunnen domineres av blåbærlyng, krøkebærlyng, gress og mose, med enkelte innslag av gule smørblomst og lilla storkenebb. I trærne rundt synger småfuglene. I slike stunder trenger man ikke hete John Constable for å innse at alt omkring er skjønnhet.

 

"Tidlig sommermorgen", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 46 x 38 cm, 2021 ©

 

Ingen kommentarer: