2. mai 2023

Reddet


I 1993 ga Hellbillies
ut albumet "Pela stein". Det var gruppas andre album, og for utgivelsen fikk de Spellemannprisen samme år. Et av sporene på albumet er "Ei krasafaren steinbu" etter melodi av Michael Hanley og gjendiktet til norsk av Arne Moslåtten.

Moslåttens tekst beskriver en reinjeger som går seg vill på fjellet i tåke og dårlig vær. Alt ser mørkt ut, men tilslutt støter han på ei nedslitt hytte han kan søke ly i. Og med ett ser alt mye lysere ut.

Åfto e livet som ein skoddeheim
Vegen e langtfrå bein
Eg kan'kji finne heim
Rota på rundt i eit narrespel
Kjempa imot eit bel
Lyg meg ifrå ein del
Når det e som aller svartast
Når det bles med krappe vindkast
Når eg går mot eit stup, ni eit djup

Då kjem eg te ei krasafaren steinbuEine veggen sigji ut, men taket nokoleinSet meg ned og finn fram nistaVåt og kald so kroppen ristaLikevæl e eg glad! Eg e glad!


Jeg malte "Reddet" dels ut fra "reinkalvria" som er et vårlig nord-norsk værfenomen, og dels ut fra Moslåttens tekst. Den gjelder nemlig mer enn jegere som har gått seg vill i fjellet. Snarere gjelder den alle oss som en gang gikk oss vill, men som var heldig å
støte på noe eller noen gjorde at vi fant fast grunn under føttene igjen.

Å få uttrykt den følelsen rent visuelt, var det som trigget maleriet "Reddet".
Hele teksten til Arne Moslåtten finner du her

 


 

"Reddet", Jan R. Iversen, akryl på lerret 61 x 50 cm, 2023 ©

 

Ingen kommentarer: