2. mai 2024

Varm dag (Du lever på jorda)


Gjensynets glede. Hadde helt glemt dette maleriet, men under ei opprydding på malerhytta dukket det opp. I mørket bak en sofarygg. Glemt og liksom litt fornærmet. Men likevel ikke i stand til å være utilnærmelig og kald.

Kunne ikke annet enn å være "Varm dag". I alle fall ikke for meg. Være et minne om en varm sommerdag i 2022 på Tromsøya. En vindstille dag med varmedis over ei myr, ikke langt fra Skihytta.

Brettet og kilt fast mellom lerret og inner-ramma var et papir. Jeg hadde skrevet noe på det. Et dikt av skogenes og slitets store dikter, Hans Børli. Kanskje la jeg det der som en påminnelse til meg selv?

Husk "du lever på jorda". I en verden styrt av krigs-kåte, uansvarlige og grådige investorer. Og i et land og et Europa styrt av deres trofaste politiske undersåtter.

Derfor trenger vi å finne glede. Også i de små tingene. De vi ofte overser. Husk å være dem bevisst. Så bevisst at du ikke går glipp av gleden de kan gi deg.
 

"Du lever på jorden"

Du lever på Jorden. I dag.
        Det er du som hører
skogduene klapre med vingene
i morgensval luft. Det er du
som krummer tærne inne i gummistøvelen
         og tenker:
Det er noe som stikker . . .
jeg må visst ha fått ei barnål i strømpen . . .

Du lever på Jorden.
En usigelig glede er hos deg. ER
        skinnende
i ditt sinn, i ditt blod,
uten at du vet det.
Slik kilden speiler seg
        i fugleøyet
når fuglen drikker.


"Varm dag", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 65 x 54 cm, 2022 ©

"Du lever på jorden", Hans Børli. Diktsamlinga "Brønnen utenfor Nachors stad" (1966)

 

 

Ingen kommentarer: