4. mars 2018

Stillheten


"Stillheten etter frostnettene" er tittelen på dette maleriet. Det er et motiv av en natur som går til ro; og malt i rolige, nøytrale farger.

Så langt i år har jeg vært opptatt av å male portretter og symbolske motiver. Sistnevnte i den mer politisk, sarkastiske sjangeren. Tro meg. Å male slike symbolske motiver der hensikten er å kritisere topp-politikernes skamløse hykling, er som å svømme under vann. Det er ubehagelig og blir i lengda mentalt anstrengende. Til slutt må man opp for å trekke pusten, og da får jeg ofte behov for å male motiver som dette. Motiver der ærlig, uforfalsket natur spiller hovedrollen.

"Stillheten etter frostnettene" ble påbegynt i fjor høst og har stått uferdig fram til nå. Etter å ha malt noen opprivende symbolske motiver i februar, var det kanskje behovet for mental ro som gjorde at jeg nå ble motivert til å fullføre det? Kanskje var det også den stabile kulden, som har regjert i landsdelen i februar, som motiverte meg. 

Uansett ga det meg under malearbeidet den indre roen som jeg var på jakt etter. Det gjør det også nå og jeg håper også andre senker skuldrene, når de ser dette motivet. Vi trenger også det, av og til ;) 


"Stillheten etter frostnettene", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 73 x 60 cm, 2018 © 
Eies av Finn H. Nilsen

 

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lett, balansert, jeg kommer en tur til Danmark her. Du er så dyktig med disse landskap !

Jan R. Iversen sa...

Tusen takk skal du ha, Sølvi.