10. juli 2018

Tidlig høysommermorgen


Husker det godt. "Tidlig høy-sommermorgen" ble malt i midten av juli 2017, og i en slags rus over fargemangfold, lys og skygger i ei lysning i en nordnorsk skog. I mangel av stier over lysninga, måtte jeg lage min egen. Jeg gikk forsiktig, nærmest som en buddhistisk munk som ikke ville knekke stilker, trå ned blomster eller skade liv på andre måter. Så snudde jeg meg og betraktet lysninga i all sin overdådighet. 

Juli er gjerne måneden der fargene i landsdelen går amok. En kort periode på bare  3 - 4 uker med bl.a. Hundekjeks, smørblomster / Engsoleie, Selsnepe, Turt, Skogfiol, Harerug, Følblom, Ballblom / Balderblom, Øyentrøst, Skogstorkeknebb, Rød jonsokblom, Vendelrot, Skogstjerneblom, Skvallerkål, Storsyre, Engfiol, Geitrams, Nyseryllik, Sløke og en rekke urte- og gressarter. Rene Edens hage langt mot nord i verden. 

Fargenes renhet (på en skala mellom ren farge og grått) og tone/valør (på en skala mellom lys og mørk) kan ofte være ekstra heftig i timene før det direkte solskinnet bryter fram. Dvs. i timene eller minuttene der de "lokale fargene" kommer til sin rett, og før de "mattes ned" av et skarpt og direkte solskinn.

"Tidlig høy-sommermorgen" ble malt i to etapper. Først i impresjonistisk stil utendørs og deretter innendørs der detaljene kom på plass, og i en slik overveldende mengde at maleriet tippet over i naturalistisk stil. Jeg ble tatt av mangfoldet for å si det på den måten, og dermed ble maleriet ei løssluppen stilblanding. Greit nok det. Det kan også ha sin sjarm. 

Men neste gang jeg får en slik anledning, blir alt tatt utendørs og i oljefarger. Og da skal jeg skal male med en spontanitet og intensitet som om klærne stod i brann ;) 


"Tidlig høy-sommermorgen", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 39 x 46 cm, 2017 ©


Ingen kommentarer: