12. jan. 2020

Nytelsen


For seks år siden malte jeg noen malerier i en serie jeg kalte "Livet". Hensikten med serien var å videreutvikle min egen evne til portrettmaling ved å male ulike sinnsstemninger.
Kanskje var jeg på det tidspunktet (og uten sammenligning for øvrig!) særlig inspirert av Rembrandt og hans mange gjengivelser av sinnsstemninger? (se video nedenfor).
Uansett var "Fornektelsen", "Sinnet", "Gleden" og "Fortvilelsen" blant maleriene jeg malte den gangen. Det var imidlertid flere andre sinnstemninger som jeg også ønsket å se nærmere på; deriblant "Nytelsen". 
Etter ei stund droppet jeg imidlertid den tanken. Dels fordi jeg ikke fant det rette uttrykket, verken hos modeller jeg hadde tilgang til eller i foto som lå ute på nettet, og dels fordi inspirasjonen min begynte å gå i andre retninger.
Tilfeldighetene slo til
Så skjedde det som noen ganger skjer. Tilfeldighetene grep inn. Ga meg ei håndsrekning. For noen måneder siden ble jeg nemlig oppmerksom på et foto på nettet. "Nytelsen", tenkte jeg umiddelbart. Det var et foto av ei dame som nøt kveldssola i noe som liknet sydlige trakter, kanskje et sted ved Middelhavet?
Posituren hennes åndet av en indre harmoni som ble understøttet av lys og skygger. Bygninga og trappeavsatsen hun satt på, vitnet liksom om samme harmoni; en tilstand av uforstyrrelig ro, uberørt av det oppjagete livet som mange av oss opplever.
Fotoet var kvadratisk, men siden jeg ønsket å bruke et rektangulært lerret, måtte jeg igang med en del endringer og tilføyelser for å få en bra bildekomposisjonen. Men det fikk stå sin prøve siden hun nettopp hadde det uttrykket som jeg så lenge hadde vært på jakt etter.
Slik gikk det til at jeg omsider fikk festet "Nytelsen" til et lerret, ikke som et portrett, men mer som ei sinnsstemning manet fram av ei kvinnes rette uttrykk i de rette omgivelsene.
Godt nytt år
Vi står nå ved inngangen til et nytt år. Ønsker derfor alle som følger denne bloggen et riktig godt og fredelig nytt år.
Med de utfordringer som verden og kanskje også vi sjøl kan komme til å stå overfor i 2020, er det viktig å ikke glemme å nyte de gode sidene som virkeligheten også kan by på. Det trenger verken koste penger eller de store anstrengelsene, ettersom (til og med) det beskjedne fenomenet, "frihet fra motgang", også kan regnes som en nytelse. 
All hell og lykke for deg og dine i det nye året!

 "Nytelsen", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 50 x 61 cm, 2019 ©  Eies av Lisbeth Gärtner




Ingen kommentarer: