15. aug. 2021

Utsikt mot Tromsdalstinden


Paris. En varm sommerkveld på begynnelsen av 1950-tallet. Ei balkongdør i 2. etasje fyker opp i 7 Rue des Grands Augustins. I døråpninga står Pablo Picasso i bar overkropp. Oppglødd av vin, godt humør og en diskusjon med Dora Maar brøler han:

  • Aldri en dag uten et penselstrøk!

Uansett om dette er sant eller bare en anekdote, er utsagnet rett. I malerkunsten som i musikk, skulptur, lyrikk, teater, dans, etc. er mye viktig, men en ting er viktigere enn alt annet: øve, øve, øve!

Like lite som noen blir god på gitar ved å lese bøker og studere YouTube-snutter om gitarspill, blir man en god penselsvinger ved bare å lese om kunsthistorie, fargeteori, bildekomposisjon, etc. Praktisk øving må til! 

For meg har øvinga i mange år gått i to retninger:

  1. ) øve på en spesiell malestil / teknikk ved å kopiere et maleri av en som var mester i vedkommende malestil (som da jeg f.eks. malte Rembrandts gammel mann i rødt eller Leonardos Mona Lisa)
  2. ) øve på en spesiell malestil / teknikk med utgangspunkt i et motiv som man selv bestemmer  

I maleriet "Utsikt mot Tromsdalstinden" står jeg ca. 10 meter sør for Skihytta på Tromsøya. Her er det (hvis noen trær fjernes) god utsikt mot sør, vest og mot øst der samefolkets hellige fjell, Tromsdalstinden, reiser seg mot himmelen. Det var da jeg stod og betraktet denne utsikta at det slo meg.

-- Tenk om Vincent van Gogh hadde sett dette. Han ville nok tent på dette motivet. Men hvilken bildekomposisjon ville han valgt? Ville han omorganisert motivet? Flyttet på trær? Endret på terrenget? Og hva med fargene, alle markblomstene; blant annet rød jonsokblom, løvetann, storkenebb, hundekjeks og skvallerkål. Ville han tatt med alle? Og hva med . . . ?

Med slike tanker i hodet gikk jeg hjem og tegnet 2 - 3 skisser etter hukommelsen. Ved å gjøre det, var det kanskje den mer abstrakte Paul Gauguin og ikke Vincent som påvirket meg. Jeg valgte skissa med færrest trær og dermed best utsikt mot Tromsdalstinden. Og hvem vet? Kanskje var jeg litt påvirket av Cezannes forkjærlighet for fjell, hans kjære Sainte-Victoire?

Før jeg begynte å male la jeg ut deler av Vincents palett (gul oker, rød oker, marineblått, prøyssisk blå, rå sienna, smaragdgrønn, alizarin crimson (rødt) og titanhvitt). Men Vincent eller ikke Vincent - jeg ville ikke male en sommerhimmel uten cerulean blå. Det gikk bare ikke.

Poenget mitt er følgende. Vil man lære å forstå og håndtere en malestil / teknikk til en spesiell mester, kommer man lettere til mål ved å kopiere et motiv som en mester i vedkommende malestil har malt, og ikke ved å male et selv-valgt motiv.

Når alt kommer til alt er et maleri som en underskrift eller et fingeravtrykk. Man kan prøve å male i uansett stil eller uansett teknikk, men et trenet blikk vil nesten alltid med stor sikkerhet kunne "se om fingeravtrykket stemmer eller ikke". Men morro og lærerikt er det uansett. Derfor praktiserer jeg fortsatt begge formene for øving :)
 

"Utsikt mot Tromsdalstinden", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 38 x 46 cm, 2021 ©

Eies av Aud Brox 

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det har mer enn en dråpe Vincent der. Fine sammensetninger av farger.
Og så bodde selveste eller han hadde studio i 7 rue des Grand Augustin han Pablo. Bodde i samme strøket ei stund, æ gjorde i rue des l’ancienne Comedie.
Men storartet at du får frem et maleri hver måned.

Jan R. Iversen sa...

Takk skal du ha. Har brukt farger fra samme palett som Vincent brukte. Når det gjelder Picasso har jeg lest et sted at anti-krigs-maleriet Guernica ble til i det lokalet.