Jada, æ tilstår med en gang. Romantikken i malerkunsten (ca. 1790 - ca. 1880) e like hudnær på mæ som da æ prøvde min egen konfirmasjonsdræss etter tjue år.
.
.
I den romantiske epoken finn vi malera som f.eks. han Peder Balke (1808 - 97) og han Joseph W. Turner (1775 – 1851). For dem var favorittmotivan gjerne dramatisk lys og storslåtte landskap. Derfor hadde dem kanskje likt dette fotoet av Kroken som e en bydel på den andre sida av Tromsøsundet.
Apropos, romantikken. Man oppleve så mangt når man vandre kvilelaust rundt på utstillinge og galleri. På midten av 80-tallet stod æ med haue på skakke og betrakta "Brudeferden i Hardanger" av Tidemand og Gude på Nasjonalmuseet i Oslo.
- "Tidemann og Gude", sa æ ættertenksomt og prøvde å virke beleven, og få ho til å øse av kunnskapen sin. "Æ like romantikken, men e ingen stor tilhænger av nasjonalromantikken".
- "Ikke jeg heller," kom det på kav Oslo-dialekt, "det må da være helt OK å kunne forelske seg i utlendinger".
Æ merka at nerkjæften min ramla flere hakk og skjønte momentant at det einaste æ hadde lært, var ei naken manifestering av ordtaket: "Skinnet bedrar", samt nok en bekræftelse på at vettet i Norge ikkje e samla i Oslogryta. I alle fall ikkje når det gjeld romantikken. Der e vi nordpå mykje, mykje flinkare.
"Romantikken inntar Kroken i Tromsø," Jan R. Iversen, foto
1 kommentar:
LOL som dem sir på FB
Legg inn en kommentar