3. sep. 2011

Lenbach og Munch

I "Museum der bildenden Künste" i Leipzig oppdaget jeg et maleri av Franz von Lenbach (1836 – 1904). Jeg har aldri hatt noe forhold til Lenbach, bortsett fra at jeg visste at han var kjent for sine maleri av Otto von Bizmarck, Tysklands grunnlegger. Et raskt søk på nettet viste at Lenbach tilhørte den realistiske tradisjonen på samme måte som Gustave Courbet, Ilya Repin og vår egen Christian Krohg
Poenget er at mens jeg stod der og betraktet hans "Naken kvinne" (1897) fikk jeg en sterk fornemmelse av å ha sett dette tidligere. Ikke nødvendigvis på grunn av motiv eller stil, men snarere på grunn av komposisjonen og følelsene som kvinnen på maleriet utstrålte. Noe drømmende og uforløst . . . . noe jeg tidligere hadde sett i Edvard Munch (1863 - 1944) "Madonna" (1895) malt i ekspresjonistisk / symbolistisk stil.
Man kan ikke se bort fra at Munch, som oppholdt seg i Tyskland i lange perioder, kan ha sett og blitt inspirert av skisser av Lenbach . . . eller kanskje var det omvendt? At Lenbach ble inspirert av Munch. Eller kanskje hadde de samme modell? 
Nå som da kunne det gå år mellom skisser og det tidspunkt maleriet var ferdig. Det at Munch også tilhørte kretsen rundt realisten Christian Krohg, gjør også at jeg er rimelig sikker på at Munch må ha hørt om Lenbach og kanskje også møtt han under sine opphold i Berlin, og omvendt. Dette er selvsagt bare antakelser, men det hadde vært interessant om noen på internet kan kaste mer lys over noen av disse antakelsene. 

1 kommentar:

Anonym sa...

http://www.bing.com/images/search?q=Munch+Lenbach&qpvt=Munch+Lenbach&FORM=IGRE#view=detail&id=5EFAF16A79872C7A1821056B8C12263CC3F00817&selectedIndex=27