6. sep. 2020

Sommerlig skogbunn


I august la jeg ut maleriet "Arktisk vår". Denne gangen har jeg hentet motivet fra den arktiske sommeren. Nærmere bestemt en frodig skogbunn i sommerdrakt; fargelagt av lilla skogstorkenebb, rød jonsokblom samt gule følblom og soleie

Det hender at jeg noen ganger beskriver med ord det jeg ser. Noterer det på baksida av ei skisse. Det kan være til hjelp, når jeg senere står bak staffeliet og prøver å mane fram ei stemning. Det er nemlig ikke alltid jeg maler alla prima, dvs. maler og/eller fullfører et maleri utendørs. Uansett - her er det jeg skrev om dette motivet: 

Varmt og vindstille, 18 - 19 C. Avdamping fra bakken. Gir en svak dis sett på avstand. Sollys ned gjennom åpninger i lauvtaket. Skifter i intensitet og valør når skyene beveger seg. Noen ganger svak, søt lukt fra blomster. Eller våt mose? Alt som høres er småfuglsangen og sildringa fra bekken. Av og til summing av insekter. Humler. Ei lita bille kryper opp trestammen foran meg. Et frodig paradis, struttende av liv. 

Mens jeg malte "Sommerlig skogbunn" slo det meg at jeg alltid har vært fascinert av skogbunn og underskog. For å undersøke dette tok jeg en kjapp gjennomgang av arkivet. Det talte sitt tydelige språk. Det manglet ikke på motiver av nettopp skogbunn og underskog. 

Jeg aner ikke hvorfor jeg er så fascinert av slike motiver, men tror det kan ha å gjøre med en interesse som henger igjen fra min tidlige barndom. Fram til skolealder var det såkalte "plantefeltet" (nord på Tromsøya) min kjæreste lekeplass, og en utømmelig kilde for spørsmål til de voksne om alt mellom himmel og jord som angikk fugler, insekter, trær og  planter.

"Livet i julilys", Jan R. Iversen, 2019 ©
Men det er ikke bare det mangfoldige livet og det vakre som gjør meg svak for slike motiver. De gir meg også rikelig tilgang på symboler, metaforer og allegorier som kan brukes for å illustrere budskap jeg ønsker å få fram for de som betrakter maleriet. 

Et eksempel er maleriet "Livet i julilys" (2019).
Her er budskapet todelt, dels minne om livets gang fra fødsel til død, og dels illustrere at ingen kan flykte fra det. Trærne i forgrunnen illustrerer dette. Trærne i bakgrunnen står som tause iakttakere som kanskje kan lære noe av dette. 

Markblomstene, der sollyset treffer direkte, var ment å illustrere livets gleder og skjønnhet, som til tross for livets uavvendelige gang, kan nytes og tas vare på. De står for det gode og gledelige i livet, hvis vi unngår å legge all oppmerksomhet på livets mer dystre sider. 

Også "Sommerlig skogbunn" har sine budskap, men er primært malt som en begeistret hyllest til skjønnheten som fortsatt finnes i naturen. Eller rettere sagt i den delen av naturen som ennå er blitt forskånt for profittjaget og den umettelige grådigheten til multinasjonale selskaper og investorer. 
Det er ikke bare i Amazonas at naturen raseres av profittjaget til multinasjonale investorerer og selskaper. I disse dager ødelegges en rekke naturperler i Norge i vindkraftens navn, og med velsignelse og økonomiske subsidier fra storting og regjering

Så kort er vi kommet i en verden der naturen lider under den globale rovdyrkapitalismens overgrep mot natur og mennesker, og der den politiske eliten fortsatt nekter å innse den nyliberale kapitalismens natur- og samfunnsødeleggende kraft. For den politiske eliten er "investorenes inntjening i et fritt (og nesten lovløst) marked", langt viktigere enn hensynet til natur og mennesker. I dag er det den "dresskledde fascismen" som styrer i verden.

"Sommerlig skogbunn", Jan R. Iversen, akryl på lerret, 50 x 61 cm, 2020 ©


Ingen kommentarer: